ALP-klubben
Seniorklubben för dig som varit anställd inom DeLaval- eller Alfa Laval-koncernen och även för din partner
Rapporter från arrangemang
Det hände under år 2024
Det hände i ALP-klubben under året
Kontaktadress till ALP-klubben: medlemsinfo@alpklubben.se       ALP-klubbens Plusgiro: 486 95 16-7                                                                                                                     Hemsidesansvarig: hemsidesansvarig@alpklubben.se
Årets första vandring - Hamravandringen 8 februari 2024
Vi samlades framför Stora Ladugården och vi blev 25 stycken efter att dubbelbokföringen upptäcktes. Vädret OK men det blåste en smula kallt. Gällde att hålla igång. Sedan gick vi i rask takt nedför Hamragårdsvägen (mycket trafik så det gällde att se upp) och ut på Åvägen i sydlig riktning. Under Håglbyvägen och in i Tunaområdet vidare framåt in under Tumbavägen som följdes fram till brandstationen. Inget särskilt hände och alla knatade på i god takt. Togs en paus vid brandstationen för att vi inte skulle komma för tidigt till mässen. Där grillen mitt emot brandstationen ligger ungefär, bodde Knut Fraenkel:s mor. Knut var en av deltagarna på Andrees resa till Nordpolen med luftballongen Örnen som havererade på Vitön 1897 och alla ombord omkom. Knuts mor fortsatte att duka åt honom i 30 år då hon inte visste att han var död. Dessutom konstaterades att Rondellhunden fortfarande var borta. Vi hann fram till mässen i god tid och fick vänta på att komma in. Gäster som passerade ut tittade med förvåning på den stora samlingen av pensionärer. Lunchen smakade utmärkt. Nu väntar deltagarna på nästa vandring. Således ingen rast eller ro för vandringsgruppen.
ALP-klubbens besök på Sjöhistoriska Museet, Stockholm Torsdagen den 22 februari
Torsdagen den 22 februari, 2024 arrangerades et besök med guidad visning på Sjöhistoriska Museet i Stockholm. Allt som allt var vi 20 deltagare, som deltog i visningen, vilken började kl 11.00. Ämnet var: ”Svenska flottens historia från dess födelse till idag.” Vi hade tilldelats en mycket kunnig guide, som berättade och informerade oss i 1 timma och 10 minuter, 25 minuter längre än lovat oss. Med utgångspunkt i utställningen Klart Skepp, började Guiden med att berätta om flottans födelse i Lübeck för omkring 500 år sedan. Det var omkring på den tiden då Gustav Vasa kom till makten i Sverige. Vi fick mycket information om alla skeppstyper genom åren, från galeaser till ubåtar, samtidig med att vi beskådade alla de mycket fina skeppsmodellerna. Den senaste modellen av ett krigsfartyg liknade inte alls ett krigsskepp, men mera en skolåda. Fartyget var utvecklad med avsikt att inte kunna spåras med radar. Tyvärr hade man inte tänkt på att vindrutetorkarna kunna avslöjas med radar. Men efter att ha upptäckt felet eller misstaget, åtgärdades det snabbt. Efter guidningen hade vi möjlighet för att studera andra utställningar i museet, samt att besöka museets restaurang. Jag tror att de flesta, som var med på besöket, tyckte att vi hade fått en mycket bra guidning, samt att museets utställningar om Svenska Flotten är imponerande, och i det närmaste ger intryck att vara unika. Ole Lind
ALP-klubbens besök i riksdagshuset Detta besök blev så populärt så vi fick göra två visningar, totalt var vi 46 st. som besökte riksdagshuset.
Vår guide var Leif Nysmed (S) som sitter i civilutskottet samt ersättare i EU-nämnden. Han berättade om sitt uppdrag som har haft i 10 år och vad dom gör i riksdagen förutom att ha beredningsmöten 2 em .i plenisalen i veckan. Vi vandrade runt i husen och fick se statyer och porträtt av fd. stadsministrar samt att vi fick provsitta i första och andra kammarens röda stolar. Besöket avslutades för dom som ville en god lunch i deras matsal. Vid pennan Birgitta Asplund Foto Bo Schubert
Vi hade årsmöte på Alhamra restaurangen den 14 mars 2024 Ordförande har ordet
Årsmötet i ALP- klubben hölls den 14 mars 2024 på Alhamra, då vi bjöds på ärtsoppa och pannkakor, 80 personer deltog. Vidare berättade projektledare Eric Barclay om Alfa Lavals flytt till Flemingsberg och om arbetet med detta. Under 2025 kommer flytten att genomföras och beröra 760 personer. Det som kommer att vara kvar i Tumba är DC- lagret. Projektet löper enligt plan och när bygget är klart kommer vi att kunna genomföra studiebesök där. På årsmötet avtackades Bo Hellqvist för sina insatser som kassör efter 24 år. Till ny kassör valdes Eva Danielsson, vidare avtackades Per Olof Bortas för sina insatser som suppleant i styrelsen. Verksamheten framöver; Harbroträffarna fortsätter månadsvis och likaså naturvandringarna. Den 16 april besöker vi Waldemarsudde för att se Marie Kroyers utställning. Hemlig resa planeras att genomföras i maj. Polenresan genomförs 27 maj-2 juni. Årets golftävling genomförs i september om vädret tillåter. 40-årsfesten planeras för fullt och kommer att genomföras i september. Ytterligare planeras en mindre aktivitet i oktober. Vi arbetar vidare med en kulturaktivitet november. Julbordet planeras som vanligt i december. Efter att aktiviteterna blir klara kommer utskick att göras, vidare annonseras dessa också på vår hemsida alpklubben.se. Där kan ni även se genomförda aktiviteter och andra nyheter från ALPklubben. Årsavgiften fastställdes till 100 kr som tidigare år. Den ska senast var inbetald den 30 april-24 på postgirokonto 4869516-7. Styrelsen vill tacka för förtroendet vi fått, att leda ALPklubbens arbete för 2024 och vi hoppas på ett intressant år. Med vänliga hälsningar Ingmar Ståhlman
Vi såg Änglagård på Oscars med resa med Viking Glory den 10 -11 mars 2024
Söndagen den 10 mars var vi 17 st. som träffades i Cityterminalen för lämna in våra väskor och sedan gå till Oscars för att se Änglagård med bl.a. Tommy Körberg och Helen Sjöholm. En fantastisk musikal med fin sång och skratt. Därefter blev det buss till Vikingterminalen och incheckning på Viking Glory. När båten avgick träffades vi i Buffén för en god måltid. Dagen efter på hemresan sken solen och inte en krusning på havet. Ingen sjösjukan på denna resa. Alla var nöjda när vi klev på bussen för färd till Centralen och pendeltåget hem. Birgitta Asplund
Påskvandringen 25 mars 2024
Tjugo stycken vandringssugna ALP-are gav sig ut på Utsiktsrundan vid Stendalsbadet i Tullinge. Vädret var klart godkänt även om solen inte tittade fram. Viktigast av allt var att det inte regnade. Rundan inleddes med en så kallad ”mördarbacke” och alla var lika förvånade att det gick så bra. Vi njöt på två platser av utsikten ut över Tullingesjön bortåt Älvestad. Verksamheten i Flottsbrobacken var avslutad för säsongen så vi blev inte överkörda av några ”störtloppsåkare”. Ett par stycken modiga korsade snöfältet vid slutet av backen medan merparten fick vada i smältvattnet mellan backens slut och Albysjön. Sedan stretade vi uppför backarna tillbaka mot parkeringen vid Stendalsbadet. På vägen gjorde vi en avstickare till Birgitta och Bosse Asplund som bjudit in oss till områdets samlingslokal/tvättstuga för fika. Märkligt tyst under inledningen av fikan då alla troligen var trötta efter den backigaste vandringen vi någonsin gjort. Men efter en stund kom alla igång igen. Vi bjöds på en mycket god fika inkluderande frallor, kakor och påskskumharar. Ett verkligt stort TACK till Birgitta och Bosse för ett trevligt initiativ med hälsningar från tjugo nöjda vandrare. Eva Danielson