ALP-klubben
Seniorklubben för dig som varit anställd inom DeLaval- eller Alfa Laval-koncernen och även för din partner
En minnesvärd resa till Mexico från Kristina Görander
Dag 1 - Torsdagen den 26 januari 2012, kl 05.30 for vi till Arlanda. Långa köer till incheckningen, men ändå god tid för att hinna växla till lite pesos för oförutsedda kostnader. Som vanliga fastnade jag i säkerhetskontrollen - stickprov påstod man. Klockan 08.50 skulle planet lyfta, men som vanligt blev planet försenat. Trångt på planet, men kunde sträcka på benen ibland – det behövdes. Fördrev tiden med att hyra film, äta flygplansmat, handla whiskey. Sju timmar senare landade vi i Cancún, där Fritidsresor hämtade oss med buss till vårt hotell Riú Yucatan. Vi fick ett stort och fint rum med balkong mot en innergård med rik växtlighet samt en och annan hårig varelse på överdimensionerade bakben, som gick med nosen i jorden och letade mask. Liknade en stor råtta utan svans. Vi bytte om och tog oss till stranden, som låg på 5 minuters promenadavstånd – den var precis som på vykort, turkosgrönt hav och kritvit strand med kokospalmer. På kvällen blev det middag i en jätterestaurang och där insåg vi vilken orgie i mat och dryck som väntade oss. Men hålla igen kunde vi inte då. Fredagen den 27 januari 2012 Vaknade tidigt och åt en bastant frukost med omelett och bacon, frukt och bröd. Hämtade ut var sin härlig frottéhandduk och intog solstolarna. Lite promenerande och bad, sedan dags för mat igen. Denna gång på Riú Tequila - ca 10 minuters promenad från vårt hotell. Gick till det lilla torget också och kollade några turistbutiker med vanligt krimskrams – inget lockade särskilt. Tillbaka igen till Tequila, där en kul typ ledde danskurs för ett antal tanter. Jag lärde mig skaka rumpa och byst i något som skulle föreställa merengue. ”Hem” igen, drink vid poolbaren, där man spelade mexmusik. Vilade litet före middagen. Jag hade blivit ganska röd (glömde ju smörjan, som vanligt), men Lars har mer motståndskraftigt skinn och såg bara friskare ut. Orkade inte hålla oss vakna längre än till kl 21.00. Lördagen den 28 januari 2012 Stor frukost igen, solstol och spanskkurs, därefter strandpromenad söderut- dit hotellen slutade och naturen tog vid. Vi såg pelikaner och andra ovanliga fåglar. Småfisk sköljdes omkring i bränningarna under vassa kalkklippor. Där bakom fanns en ogenerad liten badvik, som jag nyttjade vid flera tillfällen. Lunch åt vi på ett hotell en en bit norrut, Riú Playacar, med uteservering och havet alldeles nedanför. Solade på eftermiddagen, gick en sväng igen, vilade före drink- och galamiddag. Hittade inget kvällsnöje, så det blev sängen igen, men idag höll vi oss vakna till strax efter kl 22.00 i alla fall. Söndagen den 29 januari 2912 Efter en tidig och rask morgonpromenad blev det stor frukost igen, därefter träff med Fritidsresors representant för att boka utflykten till Chichen Itza - utgrävningarna från Mayakulturens höjdpunkt, som ligger en bit in i landet. Rätt dyrt, 85 dollar per person, men mycket bekvämt i luftkonditionerad buss, inklusive guidning, mat och dryck Molnen tornade upp sig, vilket var skönt i alla fall för mig och mitt ömtåliga skinn. Drinkar före den internationella middagsbuffén, show på kvällen med Michael Jackson-musik. Pratade litet med ett par från Köping och tog en Manhattan. Kom inte i säng förrän efter elva! Måndagen den 30 januari 2012 Vaknade med magont. Tog Immodium innan Fritidsresors introduktionsmöte, sedan spanskkurs och solstolen. Promenad till Tequila för lunch, gick sedan in till Playa del Carmen, och på väg dit hittade vi små utgrävningsområden alldeles intill vägen. Verkade vara småtempel eftersom stenarna var staplade på varandra för att bilda en konisk byggnad, ungefär som mayatemplen brukar se ut. Jag kände mig lyckligtvis bättre och vi tillbringade resten av eftermiddagen med kaffe, korsord och karibiska drinkar. Vid middagen pratade jag med en fransk familj, som hade en liten tjej som var hur vacker som helst, såg ut som Snövit. Efter middagen blev det Piña Colada och sängen dök vi i kl 22.00. Tisdagen den 31 januari 2012 Frukost och morgonpromenad. Köpte några vykort och frimärken och lyssnade på vad Fritidsresors guide berättade för de nyanlända gästerna - samma gamla tugg om de utmärkta utflykterna som kostade skjortan, inga andra nyttiga tips om hur man hittar kul och ovanlig shopping eller kulturella specialiteter som man inte får missa. Uselt, rent ut sagt. Småtjejer som inte vet någonting om orten där de jobbar, bara kan sälja arrangörens utbud. Deltog i spanskkursen som vanligt, solade, gick längs med stranden för att luncha på Playacar, men vi ångrade oss och det blev Tequila istället. Strandpromenad innan regnet fullkomligt vräkte ner och vi fick ta skydd. Mexikansk afton, som inleddes med drinkar i lobbyn - vi provade på Xtabentún för första gången, en smaskigt söt mexikansk likör med smak av Kungens av Danmark bröstkarameller! Efter maten vidtog tävlingar, t ex kasta hatt på kaktus; kasta ringar på pinnar; putta liten boll genom hå. Belöningen blev papperspengar, som vi upptäckte inte gick att använda till annat än rent skräp, t. ex fula T-shirts. Tittade på mexikansk show och gick till sängs framåt 23-snåret. Onsdagen den 1 februari 2012 Utflyktsdag till Chichen Itza. Upp i svinottan och åt frukost, därefter bussresa. Guidning ca 1,5 timme med tillfällig inhoppare, alltså inte särskilt oförglömligt, därefter fick vi gå runt på egen hand. Lars hittade en absolut ljuvlig liten klänning åt Bianca men jag köpte ingenting. Ångrar litet att vi inte passade på att inhandla ett tillkapat sockerrör, som gick att spela rytmer på. Vi bussades till restaurang ute i bushen och fick lunchbuffé. Några glada folksånger och litet dans förgyllde lunchen och sedan blev det besök hos en ”autentisk” mayafamilj långt ute i snårskogen. Där bodde 15 personer i en hydda. Hängmattor var den enda inredning. Utanför fanns inhägnader med håriga svin, tam apa som lekkamrat till ungarna. Men oss lurade de inte, det fanns ett modernt betonghus alldeles i närheten med parabolantenn – där bodde nog familjen mellan besöken. Tillbaka på hotellet besöktes drinkbaren, restaurangen och därefter blev det en drink igen med paret från Köping medan vi tittade på den karibiska showen.
Torsdagen den 2 februari 2012 Schemat upprepar sig med solsken, spanskkurs, mera sol och därefter lunch på Margarita, restaurangen nere vid poolen och stranden. Lång strandpromenad och jag badade igen. Härligt! Efter kaffet blev det promenad in till Carmen och ända bort till Wal-Mart, där jag fick en jättefin strandklänning av Lars! Men fy vad jag blev trött i benen av allt detta marscherande – tur att vi kunde ta en taxi tillbaka. Efter middagen gick vi till Tequila för att kolla in Mama Mia-showen, som var ganska bra. Goda drinkar och sedan orkade vi bara släpa oss tillbaka för att få sova. Fredagen den 3 februari 2012 Vädret blåsigt och molnigt, men spanskkursen genomfördes förstås. Kände behov av något litet att ha om axlarna, så det blev inköp av mindre bomullssjal i härligt solgult. Efter lunchen med kaffe och tårta fick jag ont i magen, så nu gick det åt Immodium igen. Tog en rejäl långpromenad till bortre änden av hotell- och golfområdet, där man är i full färd att bygga nya och ännu flottare hotellkomplex med affärer i bottenplanet. Köpte lite drinktilltugg och knallade tillbaka till baren, där jag ordinerade mig själv en whisky som medicin. En ordentlig regnskur överraskade oss, men man blir ju inte så genomfrusen som i Sverige, dropparna känns ljumma. Efter middagen tog vi oss till Tequila, men det var en usel show, så vi kröp till kojs ganska tidigt. Lördagen den 4 februari 2012 Egen utflykt. Åt frukost rätt tidigt och promenerade in till Carmen och busstationen. Fick vänta på avgång en stund, men kom sedan med en lyxvariant som gick direkt till Tulum, en bit längre söderut, berömt för sin fina strand och gamla mayatempel. Vi steg av vid Adonis, det första hotellet på vägen. Fick en ingivelse att gå in och kolla, men döm om vår förvåning när en lätt generad receptionist meddelande att detta var ett gayhotell, där man helst inte ville ha utomståendes blickar på sig. Vi drog oss diskret tillbaka och hade tur att en lokalbuss stannade och vi fick åka med till ruinerna av mayatemplen en bra bit bort. Bussbiljetten kostade 2,50 svenska kronor – för två personer! Där fanns intressanta ruiner med ett oslagbart läge uppe på höga strandklippor med utsikt över det fantastiska havet. Relativt få turister, inga försäljningsstånd, brokiga fåglar i träden och en härlig luft. Där borde man ha haft med sig picknick och en skön filt att ligga och filosofera på. På tillbakavägen kom vi riktigt nära ett litet taggigt monster, som antagligen var en Iguanaödla. Han eller hon nedlät sig nådigt att bli fotograferad och poserade snällt på stigen. Vi var rätt trötta och hittade en rätt påstridig chaffis, som kom med det billigaste budet. Vi nappade, men jag blev fundersam när jag såg hans bil. Men vad sjutton, med min normala tur ska det väl gå bra, tänkte jag., Inte förrän vi passerade bommen utanför hotellområdet, förstod jag att vi nog kommit undan med blotta förskräckelsen – karl’n hade inte ens körkort! En Dry Martini före middagen, som vi åt rätt sent, halvbra show som blev litet mer uthärdlig med en mangodrink, sedan blev det sängen igen. Vi var nog något lulliga, som Lars uttryckte det. Söndagen den 5 februari 2012 Fantastiskt väder igen, så det fick bli stranden och ett dopp i havet - även för Lars - obligatorisk spanskkurs, strandpromenad, pelikanspaning. Försökte spela bingo, meningen av oss kunde reglerna, så det blev fiasko. Åt igen, knallade iväg till Tequila, men vi hade blivit mätta på spanska småkillar som skrek i micken, så vi tog en drink istället och kröp i säng ganska tidigt. Måndagen den 6 februari 2012 Kanonväder, tog en taxi till Carmen och promenerade norrut mot det ställe där Lars bott för 25 år sedan. Det hade bytt namn till Maihate från Shangri-la. Jag badade bland en massa knäppa amerikaner, som verkade ha cocktailparty i vattnet. Övertrött igen, åter till hotellet i en skön taxi. Näsbjörnar förekommer i snårskogen bland husen, kul inslag. Tog en drink med Köpingparet, tittade förstrött på hotellets obligatoriska show och somnade ovaggade vid elvasnåret. Tisdagen den 7 februari 2012 Morgonpromenad före frukost, spanskkurs och solbadande före lunchen på Margarita. Eftermiddagen bjöd på danskurs (enbart damer, herrarna vågar inte), kaffe, drink och snack med ”tre tanter”, som liknade Elsa Beskows hjältinnor fast mer modernt klädda. Efter middagen tog vi en promenad längs huvudgatan för att ta några foton som minne. Uråldriga jätteträd med fantastiska luftrötter och villor övervuxna av bougainvilla gjorde sig väldigt bra på bild. För att inte tala om coca-colabilarna. Och så var det dags för mexikansk show igen. I säng ganska tidigt. Onsdagen den 8 februari 2012 Strålande sol som vi njöt av tills det var dags för spanskkursen igen.Trevligt med olika lärare varje gång - man får skärpa sig ordentligt. Promenad Carmen för de sista inköpen. Hittade en fullkomligt osannolikt stor och välsorterad tygaffär, där jag inhandlade 3 m knallblå bomullsjersey, som ska bli dansklänning, top och hemmadress - Och det kostade inte ens 100 kr med både blixtlås och tråd. Synd att inte kunna köpa mer, men ska man betala dyrt för övervikt på hemresan blir det ingen bra affär ändå. Packade ner det mesta för att kunna njuta litet av förmiddagen i morgon. Åt middag sista gången på vårt hotell, fotade matsalen och bufféborden och pratade litet med våra vänner från Köping igen, innan vi kojade tidigt. Torsdagen den 9 februari 2012 Sista chansen att sola och bada. Spanskkursen missade vi inte nu heller, men sedan var det dags att lämna in badhanddukarna en sista gång, checka ut och ta bussen till Cancún och flyget hem. Resan gick bra, litet vila blev det innan vi landade i ett vintrigt Sverige. Det ryktades att man haft uppåt 20 minusgrader under tiden vi varit borta. Vi tog oss hem via Arlanda Express, pendeltåg och buss, och sedan var det skönt att sova några timmar efter en intressant och trevlig resa.
Av Kristina Görander
Kontaktadress till ALP-klubben: medlemsinfo@alpklubben.se ALP-klubbens Plusgiro: 486 95 16-7 Hemsidesansvarig: hemsidesansvarig@alpklubben.se